
Το έργο εντάσσεται στην πρόσκληση ERASMUS+ που σχετίζεται με την κρίση της πανδημίας COVID-19. Στοχεύει να προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες εκμάθησης επιστημών στις σχολικές κοινότητες, εγκαθιδρύοντας νέες μορφές συνεργασίας μεταξύ σχολείων, Μουσείων Φυσικής Ιστορίας και Επιστημών, καθώς και Κέντρων Επιστημών, προκειμένου να συμβάλει στην πρόσβαση και κοινή χρήση ψηφιακών εργαλείων, υπηρεσιών και εκπαιδευτικού αποθετηρίου. Το έργο θα περιλαμβάνει μια συλλογή καινοτόμων δραστηριοτήτων σε μορφές υβριδικής μάθησης, που θα βασίζονται στο Μοντέλο του Ανοιχτού Σχολείου (Open Schooling Model), και θα σχεδιαστούν σύμφωνα με τις αρχές της Υπεύθυνης Έρευνας και Καινοτομίας (Responsible Research and Innovation), αντιμετωπίζοντας την προσβασιμότητα στο ευρύτερο πλαίσιο του Παγκόσμιου Σχεδιασμού Μάθησης (Universal Design of Learning-UDL).
Το VIRTUAL PATHWAYS θα ενσωματώσει μεθοδολογίες με επίκεντρο τον/την μαθητή/μαθήτρια, όπως η εξερεύνηση και η διερευνητική μάθηση για τη βελτίωση των δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων των μαθητών, αυξάνοντας παράλληλα το ενδιαφέρον τους για θέματα STEM. Το έργο θα παρέχει, επίσης, ευκαιρίες στους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν την επαγγελματική τους τεχνογνωσία μαθαίνοντας τη χρήση και την προσαρμογή της σχεδιαστικής σκέψης (design thinking), της διδασκαλίας βάσει εργασιών (Project-based teaching), της διερευνητικής μάθησης (Inquiry-Based Learning-IBL), της συνεργατικής μάθησης, καθώς και τεχνικών διδασκαλίας που εισάγουν τη διεπιστημονική μάθηση.
Τα εκπαιδευτικά μονοπάτια που θα σχεδιαστούν θα καλύπτουν διάφορους θεματικούς τομείς, όπως η Φυσική Ιστορία της Ευρώπης, η πρώτη Επιστημονική Επανάσταση με τις ανακαλύψεις του Γαλιλαίου, οι ιδέες για το βραβείο Νόμπελ που άλλαξαν τον κόσμο και οι σημερινές προκλήσεις που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή και τη μείωση της Βιοποικιλότητας. Το έργο θα υλοποιηθεί πιλοτικά σε 200 σχολεία σε 4 κράτη μέλη (Φινλανδία, Σουηδία, Ιταλία και Ελλάδα).
Θα έχουν τη δομή «πριν την επίσκεψη, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης και μετά την επίσκεψη» στους φορείς άτυπης μάθησης.
Το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης-Πανεπιστήμιο Κρήτης θα αναπτύξει πέντε (5) ψηφιακά εκπαιδευτικά μονοπάτια, στα Ελληνικά και στα Αγγλικά, βασισμένα σε προγράμματα για σχολικές ομάδες που υλοποιούνται στον εκθεσιακό του χώρο και θα συντονίσει το παραδοτέο IO2: Virtual Pathways.
Τα πέντε (5) ψηφιακά μονοπάτια του ΜΦΙΚ-ΠΚ στα αγγλικά βρίσκονται διαθέσιμα εδώ: https://www.virtualpathways.eu/
Τα πέντε (5) ψηφιακά μονοπάτια του ΜΦΙΚ-ΠΚ στα ελληνικά βρίσκονται διαθέσιμα εδώ:
Τίτλος: ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ: Τα ζώα στο φακό του στερεοσκοπίου
Σύντομη Περιγραφή: Προσέγγιση της έννοιας της Βιοποικιλότητας μέσω της ταξινόμησης των ζώων και συνδυάζοντας τα δομικά τους στοιχεία με τις λειτουργίες τους και τον τρόπο ζωής τους.
Ηλικιακό Εύρος: >10 ετών
Πριν ξεκινήσετε την υλοποίηση του προγράμματος, οι μαθητές/μαθήτριες παρακαλούνται να συμπληρώσουν το Ερωτηματολόγιο ΠΡΙΝ την υλοποίηση του προγράμματος και όταν τελειώσει το πρόγραμμα να συμπληρώσουν το Ερωτηματολόγιο META την υλοποίηση του προγράμματος. Παρακαλούμε να σκανάρετε τα ερωτηματολόγια ή να τα φωτογραφίσετε και να τα στείλετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση iasmi@nhmc.uoc.gr.
Υποστηρικτικό υλικό: Ερωτηματολόγιο ΠΡΙΝ
1. Ταξινόμηση
2. Δομή και λειτουργία
3. Κλείδες αναγνώρισης
4. Στοματικά μόρια και πόδια
5. Φύλλα δραστηριοτήτων
Ερωτηματολόγιο META
Τίτλος: Ο ΛΥΚΟΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΜΥΘΙΩΝ ΚΑΙ Ο ΛΥΚΟΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ
Σύντομη Περιγραφή: Ο γενικότερος σκοπός του προγράμματος είναι να συμβάλει στην αλλαγή της ανθρωποκεντρικής θεώρησης του λύκου ως «κακού ζώου» και να βοηθήσει τα παιδιά να αντιληφθούν τη συμβολή του λύκου στη διατήρηση της φυσικής ισορροπίας και της βιοποικιλότητας.
Ηλικιακό Εύρος: 5-7 ετών
Πριν ξεκινήσετε την υλοποίηση του προγράμματος, οι μαθητές/μαθήτριες παρακαλούνται να συμπληρώσουν το Ερωτηματολόγιο ΠΡΙΝ την υλοποίηση του προγράμματος και όταν τελειώσει το πρόγραμμα να συμπληρώσουν το Ερωτηματολόγιο META την υλοποίηση του προγράμματος. Παρακαλούμε να σκανάρετε τα ερωτηματολόγια ή να τα φωτογραφίσετε και να τα στείλετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση iasmi@nhmc.uoc.gr.
Υποστηρικτικό υλικό: Ερωτηματολόγιο ΠΡΙΝ
1. Παρουσίαση
2. Χρωματίζοντας το λύκο
5. Παιχνίδι "Τίνος είναι"
8. Πατρόν μάσκας
Ερωτηματολόγιο META
Τίτλος: ΤΑ ΖΩΑ ΚΑΙ ΤΑ ΦΥΤΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Σύντομη Περιγραφή: Κινητοποίηση του ενδιαφέροντος των μαθητών και διατύπωση ερωτημάτων για την έννοια της προσαρμογής γενικότερα, αλλά και για τον ρόλο της στην επιβίωση των φυτών και των ζώων στο φυσικό τους περιβάλλον. Αναζήτηση πληροφοριών και απαντήσεις σε ερωτήματα που διατυπώνουν τα παιδιά μόνα τους, χρησιμοποιώντας ΤΠΕ και διαδραστικό εκπαιδευτικό υλικό του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Κρήτης στην τάξη.
Το πρόγραμμα εστιάζει σε μηχανισμούς προσαρμογής φυτών και ζώων που σχετίζονται με την τροφή, την κίνηση, την αντοχή στο κρύο ή στη ζέστη, και την προστασία από φυσικούς εχθρούς.
Ηλικιακό Εύρος: 7-9 ετών
Πριν ξεκινήσετε την υλοποίηση του προγράμματος, οι μαθητές/μαθήτριες παρακαλούνται να συμπληρώσουν το Ερωτηματολόγιο ΠΡΙΝ την υλοποίηση του προγράμματος και όταν τελειώσει το πρόγραμμα να συμπληρώσουν το Ερωτηματολόγιο META την υλοποίηση του προγράμματος. Παρακαλούμε να σκανάρετε τα ερωτηματολόγια ή να τα φωτογραφίσετε και να τα στείλετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση iasmi@nhmc.uoc.gr.
Υποστηρικτικό υλικό: Ερωτηματολόγιο ΠΡΙΝ 8. Εννοιολογικός πίνακας
1. Εννοιολογικός χάρτης 9. Κάρτες Τροφή - Κίνηση - Θερμότητα
2. Φύλλο εργασιών 10. Κάρτες Προστασία
3. Παρουσίαση 11. Κάρτες Γρίφοι
4. Ιστοσελίδες Ερωτηματολόγιο META
6. Φύλλο εργασιων visit
Τίτλος: ΤΑ ΦΥΣΙΚΑ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ
Κινητοποίηση του ενδιαφέροντος των μαθητών και ανάδειξη ερωτήσεων για τα φυσικά οικοσυστήματα, αναζήτηση πληροφοριών και απαντήσεων, με χρήση ΤΠΕ και διαδραστικού εκπαιδευτικού υλικού του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Κρήτης στην τάξη. Το πρόγραμμα εστιάζει στους διαφορετικούς τύπους οικοσυστημάτων στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, τα άβια και έμβια στοιχεία τους, τις τροφικές αλυσίδες και τα τροφικά πλέγματα καθώς και τα κινδυνεύοντα ή απειλούμενα είδη. Στη φάση μετά την ψηφιακή επίσκεψη, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να αναλύσουν περαιτέρω τις έννοιες της ρύπανσης του αέρα, των υδάτων και του εδάφους αλλά και της προστασίας του περιβάλλοντος.
Ηλικιακό Εύρος: 9-11 ετών
Πριν ξεκινήσετε την υλοποίηση του προγράμματος, οι μαθητές/μαθήτριες παρακαλούνται να συμπληρώσουν το Ερωτηματολόγιο ΠΡΙΝ την υλοποίηση του προγράμματος και όταν τελειώσει το πρόγραμμα να συμπληρώσουν το Ερωτηματολόγιο META την υλοποίηση του προγράμματος. Παρακαλούμε να σκανάρετε τα ερωτηματολόγια ή να τα φωτογραφίσετε και να τα στείλετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση iasmi@nhmc.uoc.gr.
Υποστηρικτικό υλικό: Ερωτηματολόγιο ΠΡΙΝ 7. Διοράματα
1. Παρουσίαση 8. Κινδυνεύοντα ζώα
2. Εννοιολογικός χάρτης 1 10. Φυλλάδιο Δάση
3. Εννοιολογικός χάρτης 2 11. Φυλλάδιο Νερά - Έρημοι
4. Φυλλάδιο οικοσυστημάτων 13. Φυλλάδιο κενό
5. Φυλλάδιο Κινδυνεύοντα ζώα Ερωτηματολόγιο META
6. Διοράματα ΜΦΙΚ
Τίτλος: Το ταξίδι της γύρης και των σπόρων
Κινητοποίηση του ενδιαφέροντος των μαθητών και υποβολή ερωτήσεων για τη διαδρομή της γύρης και το ταξίδι των σπόρων, αναζήτηση πληροφοριών και απαντήσεων, με χρήση ΤΠΕ και διαδραστικού εκπαιδευτικού υλικού του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Κρήτης στην τάξη. Το πρόγραμμα επικεντρώνεται α) στα λουλούδια και στον ρόλο τους στην αναπαραγωγή των φυτών, β) στα έντομα και στο ρόλο τους στην επικονίαση και γ) στους σπόρους και στους τρόπους διασποράς τους
Ηλικιακό Εύρος: 9-11 ετών
Πριν ξεκινήσετε την υλοποίηση του προγράμματος, οι μαθητές/μαθήτριες παρακαλούνται να συμπληρώσουν το Ερωτηματολόγιο ΠΡΙΝ την υλοποίηση του προγράμματος και όταν τελειώσει το πρόγραμμα να συμπληρώσουν το Ερωτηματολόγιο META την υλοποίηση του προγράμματος. Παρακαλούμε να σκανάρετε τα ερωτηματολόγια ή να τα φωτογραφίσετε και να τα στείλετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση iasmi@nhmc.uoc.gr.
Υποστηρικτικό υλικό: Ερωτηματολόγιο ΠΡΙΝ 6. Ετικέτες για σπόρους
1. Εννοιολογικός χάρτης 8. Φυλλάδιο όλα visit
2. Φυλλάδιο Επικονιαστές 9. Λουδουδοκάρτα
3. Φυλλάδιο Λουλούδια 11. Παιχνίδι κάρτες
4. Φυλλάδιο Σπόροι 13. Ταξιδιωτικός Οδηγών σπόρων
5. Παρουσίαση Ερωτηματολόγιο META